,
Zrozumieć Biblię.Niszczarka do gĹowy
Rodzaju 4: (18 ) A Henochowi urodził się Irad. Irad zaś zrodził Mechujaela, a Mechujael zrodził Metuszaela, a Metuszael zrodził Lamecha. ... Rodzaju 5: (21) Henoch żył sto sześćdziesiąt pięć lat i zrodził Metuszelacha. (22) Po zrodzeniu Metuszelacha chodził Henoch z Bogiem dwieście lat i zrodził synów i córki. (23) Henoch przeżył trzysta sześćdziesiąt pięć lat. (24) Henoch chodził z Bogiem, a potem nie było go, gdyż zabrał go Bóg. (25) Metuszelach żył sto sześćdziesiąt siedem lat i zrodził Lamecha. Rodzaju 6-3 I rzekł Pan: Nie będzie przebywał duch mój w człowieku na zawsze, gdyż jest on tylko ciałem. Będzie więc życie jego trwać sto dwadzieścia lat. Co do kwestii Kaina to jest tak: Kain wiedział, że to co zrobił było złe i bał się, że kiedy Bóg wygna go na tułaczkę, wymierzy mu sprawiedliwość (krew za krew) dlatego Kain bał się o swoje życie, Bóg obiecał mu, że nic mu się nie stanie - jako potwierdzenie wypowiedział słowa: "Nie! Ktokolwiek by zabił Kaina, siedmiokrotną pomstę poniesie" a wiemy, że Bóg jest prawdomówny i Kain też to wiedział wiec był tego pewny Kwestia druga : Położył też Pan na Kainie znak, aby go nikt nie zabijał, kto go spotka. znak mógł być widzialny bądź nie, najważniejsze jednak jakie było jego zadanie - chronić życie Kaina Kolejna sprawa: "chodził z Bogiem" już teraz nie pamiętam gdzie ale Henoch został nazwany przyjacielem Boga - "chodził z bogiem" to znaleźć łaskę u Boga (podobnie jak NOE) w przypadku Henocha jest to również przywilej poznania wielu tajemnic Bożych oraz proroctw - potop (więcej przeczytasz w księdze Henocha - w zakładce na zbawienie.com) potem został zabrany do nieba - dlatego nie ma wzmianki o śmierci Henocha. co do reszty to muszę sprawdzić "Jeżeli Kain miał być pomszczony siedem razy, to Lamech siedemdziesiąt siedem razy." - Człowiek pierwszy raz wprowadza swoje własne prawo "prawo Zemsty" bardzo popularne dziś, mówiące o tym, że kara ma być odstraszająca i nieporównywalnie większa od straty. Por. prawo vendety. Kara ta jest zupełnie odmienna od Prawa Bożego które jest miłosierne i kara jeśli już musi być zastosowana może być tylko taka jak poniesiona szkoda. Działanie Zakonu powoduje ograniczenie rozprzestrzeniania się grzechu. Ludzkie prawo zemsty grzech rozprzestrzenia. Henoch - ojciec Kain i Henoch - ojciec Jered to dwie różne osoby. Być może zbieżność imion. (22) I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael. (23) Mówię do ciebie: Wypuść syna mojego, aby mi służył. Jeśli będziesz się wzbraniał od wypuszczenia go, Ja zabiję twego syna pierworodnego. (24) W czasie drogi, na noclegu, natarł na niego Pan i chciał go zabić. (25) Wtedy Sypora wzięła ostry kamień, odcięła napletek syna swego i dotknęła nim sromu Mojżesza, i rzekła: Jesteś mi oblubieńcem krwi. (26) I zaniechał go. Wtedy ona rzekła: Oblubieńcem krwi przez obrzezanie. (10) A Mojżesz rzekł do Pana: Proszę, Panie, nie jestem ja mężem wymownym, nie byłem nim dawniej, nie jestem nim teraz, odkąd mówisz do sługi swego, jestem ciężkiej mowy i ciężkiego języka. (11) I rzekł Pan do niego: Kto dał człowiekowi usta? Albo kto czyni go niemym albo głuchym, widzącym albo ślepym? Czyż nie Ja, Pan? (12) Idź więc teraz, a Ja będę z twoimi ustami i pouczę cię, co masz mówić. (13) Ale on rzekł: Proszę, Panie, poślij kogo innego! (14) Wtedy rozgniewał się Pan na Mojżesza i rzekł: Czy nie ma Aarona, brata twego, Lewity? Wiem, że on umie mówić; a nawet jest już w drodze i idzie na spotkanie twoje, a gdy cię zobaczy, uraduje się w sercu swoim. (15) Ty będziesz mówił do niego i włożysz słowa w usta jego, a Ja będę z ustami twoimi i z ustami jego i pouczę was, co macie czynić. (16) On będzie mówił za ciebie do ludu, on będzie ustami twoimi, a ty będziesz dla niego jakby Bogiem. Midianici lub Madianici; plemię opisane w Biblii, prowadzące częściowo życie koczownicze, a częściowo osiadłe. Zamieszkiwali krainę Midian (lub Madian), czyli terytorium położone na południe od Edomu i na wschód od zatoki Akaba[1]. Współcześnie teren ten leży w północno-zachodniej części Arabii Saudyjskiej. Zgodnie z przekazem biblijnym plemię pochodziło od Midiana, syna Abrahama i Ketury. Po ucieczce z Egiptu mieszkał wśród nich Mojżesz biorąc za żonę Seforę. Prowadzili wojny z Izraelem podczas wyjścia z Egiptu oraz w okresie sędziów. Zostali pokonani przez Gedeona. Miałem nie pisać bo pytania zadałeś bardzo trudne dla mnie. przyszło mi jednak do głowy, że tekst z 24 wiersza 4 rozdziału i okoliczne mógł być dodany w późniejszym okresie niż oryginalny. Czytanie Biblii to teraz praca dla detektywa, zwłaszcza budzących wiele wątpliwości tłumaczeń. Od pierwszego wersetu do 22 akcja płynie logicznie, kolejne zdarzenia wynikają z poprzednich natomiast 24-26 jest jakby wtrąconym w wątek wydarzeniem, nie mającym powiązania z rozdziałem. Zwróć uwagę na to jakby wygadał tekst bez tych trzech linijek: 21 I rzekł Pan do Mojżesza: Gdy wrócisz do Egiptu, bacz, byś dokonał przed faraonem wszystkich tych cudów, do których udzieliłem ci mocy, Ja zaś znieczulę serce jego, tak że nie wypuści ludu. 22 I powiesz do faraona: Tak mówi Pan: Moim synem pierworodnym jest Izrael. 23 Mówię do ciebie: Wypuść syna mojego, aby mi służył. Jeśli będziesz się wzbraniał od wypuszczenia go, Ja zabiję twego syna pierworodnego. 27 Do Aarona zaś Pan rzekł: Wyjdź na pustynię na spotkanie Mojżesza. I poszedł, i spotkał go przy górze Bożej, i pocałował go. 28 Mojżesz powtórzył Aaronowi wszystkie słowa Pana, który go posłał, i opowiedział mu o wszystkich znakach, których mu polecił dokonać. To jest moje hipoteza, bardzo wątpliwa, ale może jakiś trop. Odnośnie reszty jeszcze poszukam i przemyślę. Odnośnie obrzezania myślę, że obrzęd ten w starożytnym Izraelu miał na celu zawarcie umowy/przymierza z Bogiem. Oznacza to że Izraelici całe życie od początku mieli być ludźmi Boga. Miało to być rozpoznawalne po zachowaniu (wypełnianiu woli Bożej) i symbolicznie (8 dnia na ciele). Przymierze to zostało przez Izrael wypowiedziane, niejednokrotnie wypowiedziane a nawet nie udawało im się go wprowadzić w życie. Od samego początku były problemy z wypełnianiem woli Bożej. Obrzęd ten natomiast przetrwał w wielu kulturach. Obecnie lud Boży jest rozproszony po całym świecie a Bóg wybiera swoje owieczki do Królestwa i sądzę, że obrzęd ten nie jest wymagany. Gdyby był Pan Isus powiedziałby nam to wyraźnie, ze należy obrzezywać. Powiedział coś innego: opamiętajcie się, przestańcie grzeszyć, wypełniajcie wolę Bożą i w ten sposób stańcie się dziećmi Bożymi. Czytając Biblie zastanowiła mnie taka sytuacja gdzie Jakub obcował w sumie z czterema kobietami, ciężko mi to zrozumieć dlaczego było to zupełnie w porządku. Może ktoś z Was ma jakąś na to odpowiedź? Rdz 29 (13) A gdy Laban usłyszał o Jakubie, synu siostry swojej, wybiegł na jego spotkanie, uściskał go, ucałował i wprowadził do domu swego. Wtedy opowiedział Labanowi o wszystkim, co zaszło. (14) I rzekł do niego Laban: Zaiste, tyś jest kością moją i ciałem moim. I zatrzymał się u niego przez cały miesiąc. (15) Potem rzekł Laban do Jakuba: Czy masz dlatego służyć mi za darmo, że jesteś krewnym moim? Powiedz mi, jaka ma być zapłata twoja. (16) Laban zaś miał dwie córki: starszą, imieniem Lea, i młodszą, imieniem Rachela. (17) Lea miała bezbarwne oczy, Rachela zaś była urodziwa i piękna. (1 Toteż Jakub pokochał Rachelę, więc rzekł: Będę ci służył siedem lat za Rachelę, twoją młodszą córkę. (19) Laban odpowiedział: Wolę ją dać tobie, niż dać ją innemu mężowi. Pozostań u mnie! (20) Służył więc Jakub za Rachelę siedem lat, a wydały mu się one jak kilka dni; tak bowiem bardzo ją kochał. (21) Wreszcie rzekł Jakub do Labana: Wyznaczony mi czas się skończył, daj mi córkę za żonę, chcę bowiem z nią obcować. (22) Wtedy zebrał Laban wszystkich mieszkańców tej miejscowości i wyprawił ucztę. (23) A gdy był wieczór, wziął córkę swoją Leę i przyprowadził ją do niego; a ten obcował z nią. (24) Laban dał też córce swojej Lei jako służącą Zylpę, służącą swoją. (25) Nazajutrz rano okazało się, że była to Lea. Wtedy rzekł do Labana: Cóżeś mi to uczynił? Czy nie za Rachelę ci służyłem? Dlaczego oszukałeś mnie? (26) Odpowiedział Laban: Nie jest to u nas w zwyczaju, żeby wydawać za mąż młodszą przed starszą. (27) Spędź ten tydzień weselny, a dam ci i tamtą w zamian za służbę, którą odbędziesz u mnie jeszcze przez drugie siedem lat. (2 Jakub postąpił tak i spędził cały tydzień weselny. Potem Laban dał mu za żonę córkę swoją Rachelę. (29) Dał też Laban Racheli, córce swej, Bilhę, służącą swoją, jako jej służącą. (30) Potem obcował także z Rachelą, a kochał Rachelę bardziej niż Leę, i służył u niego jeszcze drugie siedem lat. Rdz 30 (1) Rachela zaś, widząc, że nie urodziła Jakubowi dzieci, zazdrościła swej siostrze i rzekła do Jakuba: Spraw, abym miała dzieci, bo jeśli nie, to wypadnie mi umrzeć. (2) Jakub rozgniewał się na Rachelę i rzekł: Czy ja jestem Bogiem, który odmówił ci potomstwa? (3) A ona rzekła: Oto niewolnica moja Bilha, obcuj z nią, że będzie mogła porodzić na kolanach moich, abym i ja miała z niej dzieci. (4) I dała mu Bilhę, służącą swoją, za żonę, i Jakub obcował z nią. (5) I poczęła Bilha, i urodziła Jakubowi syna. (6) A Rachela rzekła: Oddał mi Bóg sprawiedliwość i wysłuchał głosu mego, i dał mi syna; dlatego nazwała go Dan. (7) A Bilha, służąca Racheli, poczęła ponownie i urodziła Jakubowi drugiego syna. ( Rachela zaś rzekła: Nadludzkie boje stoczyłam z siostrą moją i zwyciężyłam; i nazwała go Naftali. (9) A Lea widząc, że przestała rodzić, wzięła Zylpę, służącą swoją, i dała ją Jakubowi za żonę. (10) Zylpa zaś, służąca Lei, urodziła Jakubowi syna. |
Podstrony
|