, Simson - moduł CDI ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu ďťż

Simson - moduł CDI ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu

Niszczarka do głowy
Witam Wszystkich
Mam kilka pytań a w zasadzie cały problem.
Jestem w posiadaniu Simsona S50 6V zapłon z przerywaczem. Wszystko jest dobrze ustawione i jeździ bez problemu ale .....
Największym problemem tego pojazdu (przy tak niskiej pojemności jest moment obrotowy a w zasadzie jego brak przy niskich obrotach. Do 3000 tysięcy on się turla a nie przyspiesza.
Wiem, że można to poprawić stosując zapłon ze zmiennym kątem wyprzedzenia i tu zaczynają się moje pytania :
1) Chciałbym aby rozwiązanie to było w miarę tanie i raczej uwzględniało tylko zmienność kąta od prędkości obrotowej wału. Zdaję sobie sprawę, że prawdopodobieństwo, że zapłon będzie następował zawsze w punkie 15st. po GPZ jest mrzonką ale rozrzut +/- 3 stopnie mnie nie przeraża (i tak będzie o niebo lepiej niż jest teraz.
2) Chciałbym aby moduł wykorzystywał impulsator znajdujący się w statorze simsona electronic i instalację 12V gdyż mój syn posiada simsona S51 Electronic i znając życie on też będzie to chciał a ja będę musiał i tak przejść na 12V ;
3) Zastanawiałem się czy inne motorowery nie mają takich modułów ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu aby je ewentualnie wykorzystać ?
4) Nie bronię się ani przed wykorzystaniem procesora ani przed układami DIY (pasowało by mi to nawet gdyż czegoś także nauczył by się mój syn) ale chciałbym aby było to raczej nastawione na niezawodność i niską cenę oraz wykorzystanie możliwie dużo elementów oryginalnej instalacji Simsona tak aby w razie awarii można było wpiąć oryginalny moduł i dojechać do domu (odpukuje w niemalowane)
Pozdrawiam wszystkich i czekam na sugestie.


Po pierwsze zapłon ma występować przed a nie po GPZ. Przejęzyczenie, ale ku potomności.
Osobiście nie jestem przekonany że wprowadzenie zmiennego wyprzedzenia w w Simsonie pomoże w sposób odczuwalny, ale możesz spróbować. Będzie to ciekawe doświadczenie.
Na stronie zaplon.pl.tl masz schematy modułów do 4T. Zbuduj sobie ten prostszy i podłącz 1:1. Czyli cewka ładująca, impulsator, gaszenie, wyjście na cewkę zapłonową i masa. Chwila zastanowienia i łączysz. Nie powinieneś mieć problemów.
Innym rozwiązaniem jest zakup chińskiego modułu od 4T. Tu już trzeba znać sytuację.Modułów jest mnóstwo. Trzeba brać moduł do klasycznego CDI z umasowioną cewką ładującą i umasowionym impulsatorem. Trudno doradzać, bo podróby nie maja jasno określonych typów a jest ich zatrzęsienie i nie wiadomo który w danej chwili będzie dostępny.
Trzeba sie zorientować jakie moduły CDI 4T masz w zasięgu i do jakich motorków nominalnie są przeznaczone. Potem po schematach dojdziesz jakie układy połączeń one obsługują.

Po pierwsze zapłon ma występować przed a nie po GPZ. Przejęzyczenie, ale ku potomności.
Osobiście nie jestem przekonany że wprowadzenie zmiennego wyprzedzenia w w Simsonie pomoże w sposób odczuwalny, ale możesz spróbować. Będzie to ciekawe doświadczenie.

Masz rację, mój błąd. Chodziło o punkt całkowitego spalenia mieszczanki, to z jego powodu następuje i wyprzedzenie zapłonu i jego zmienność w zależności od warunków pracy silnika. Stały kąt powoduje, że zależnie od czasu spalania może on następować za wcześnie i niepotrzebnie obciążać łożyska lub hamować ruch silnika lub za późno i zmniejsza się czas efektywnej pracy.
Wydaje mi się, że w każdym silniku jest to odczuwalne.
W starszych silnikach można to sprawdzić blokując np. regulator odśrodkowy w nowszych konstrukcjach zamiast czujnika położenia wału podłączając generator impulsów.
Witam
procesor .. robi problemy nie opłaca się projektować dla 1 sztuki po za tym to nie wysilony silnik wystarczy na elementach biernych układ wpływający na przyspieszenie i tak powinno się ono zmieniać w 2T w niewielkim zakresie


zrób ten z obrazka .. nie wiem czy jest u Ciebie cewka podająca wysokie napięcie do zasilania CDI (40-300V) .. jeśli nie to zastosuj transformatorek sieciowy o mocy 4-10W 12/230V do podniesienia napięcia zasilania CDI - oczywiście zasilasz go prądem z uzwojenia podającego napięcie na światła


Witam ja również zastanawiałem się nad zapłonem do Simsona o zmiennym kącie wyprzedzenia, znalazłem takie gotowe zaplony, ale to był koszt około 300zł;/ a jak szukałem schematów, to przeważnie radzili mi aby zrobić to na 2 czujnikach położenia wału... Więc daj znać jak wyjdzie Ci ten projekt...

jak szukałem schematów, to przeważnie radzili mi aby zrobić to na 2 czujnikach położenia wału

czym uzasadniali użycie 2 czujników ?? i gdzie takie informacje dostałeś?
Ponoć tak skonstruowany jest zapłon Vape dedykowany pod simsona... a 2 czyjniki chyba po to, żeby zapłon mierząc czas pomiędzy impulsem i jednego i drugiego czujnika mógł odpowiednio dobrać kąt wyprzedzenia zapłonu..
2 czujniki w 4T rozwiązanie z lat 70 ... kiedy jeszcze elektronika nie wyrabiała .. teraz pomiar RPM realizowany jest przez pomiar czasu po między cyklami.... po za tym w 2T silnik potrzebuje zmian kąta o kilka stopni więc mechanicznie 2 czujniki kłopotliwe-nigdy nie widziałem 2 czujników w 2T
Cały czas zastanawiam się co wybrać , czy zapłon analogowy (też są ze zmianą kąta) czy prosty procesorowy DIY .
Muszę jeszcze trochę poczytać i pouczyć się gdyż nie jestem w elektronice mocny niestety.
Wadą analogowego jest prostoliniowe narastanie wyprzedzenia co jest problemem przy wyższych obrotach gdyż chciałbym aby sygnał narastał tylko do około 7000 obr/min.
Dałem sobie czas na douczenie i słuchanie rad mądrzejszych do końca czerwca. Potem zacznę już robić gdyż ma to działać do połowy lipca.
Jeżeli chciał by pan uzyskać prostą charakterystykę to można zastosować moduł od 4t chińskiego, Dla przykładu ustawiamy zapłon an 1mm przed gmp do 4000 zapłon przyśpieszy do 2mm p GMP płynnie. Wg mnie jest to optymalne rozwiązanie , jeżeli silnik jest seryjny.
Właśnie bardzo kusi mnie kupno modułu od silnika GY6 (pojemność 110-150 ccm). Ale mam dwie zagwozdki :
1) Czy impulsator Simsona będzie podawał odpowiedni impuls do modułu i czy cewka zapłonowa będzie pasowała simsona czy trzeba będzie inną kupić ?
2) Jak się zmienia kątowe wyprzedzenie zapłonu. Celowo piszę kątowe gdyż to właśnie w stopniach a nie milimetrach należy ustawiać kąt wyprzedzenia zapłonu. Dzieje się tak gdyż różne silniki mają różny stosunek średnicy do skoku tłoka a co za tym idzie temu samemu kątowi będzie odpowiadała różna odległość tłoka od GPZ .
W jawce (skok tłoka 44mm) przyśpieszeni wynosiło 1 mm tak pisałem powyżej więc powinno być ok , proszę zmierzyć jakie napięcie daje Impulsator w Simsonie.

W jawce (skok tłoka 44mm) przyśpieszeni wynosiło 1 mm tak pisałem powyżej więc powinno być ok , proszę zmierzyć jakie napięcie daje Impulsator w Simsonie.

Jutro zarejestruję i pokażę (mam przystawkę oscyloskopową do komputera z rejestratorem).
Moja obawa wiąże się z tym że w kole magnesowym w elektroniku jest małe wycięcie w miejscu gdzie następuje zapłon a w większości innych pojazdów jest właśnie zbliżenie (mały element magnetyczny).
Mam jeszcze przy okazji jedno pytanie.
Jak wspomniałem drugi simson jest wyposażony w zapłon z przerywaczem i może na nim łatwiej było by uzyskać podobny impuls do sterowania modułem zapłonowym z chińskiego 4T ? jeśli tak to jaki element elektroniczny mógłbym zastosować ? Wydaje mi się, że rezystor obniżający napięcie byłby zbyt banalny .
Można używać platynek zasilanych przez cewkę np zapłonową (ta co daje 12v) i z niej zasilić jeszcze trafek, platynki zasilić przez diodę jakąś małą aby ograniczyć iskrzenie.
Piki z impulsatora mają niskie napięcie około 0,1 V mierzone na wejściu modułu zapłonu. Nie wiem tylko czy to poprawne pomiary ale robiłem kilkakrotnie i takie same wskazania.
Czy taki impuls wystarczy do działania modułu z chińskiego 4-ro taktu ?
0,1 to za mało typowy moduł CDI potrzebuje od 0,2v 0,3 ten z Simsona to wiem z doświadczenia ze zapala od niskich wartości napięcia. Czujnik z chińczyka (quada itd) daje 0,5V przy lekkim ruchu kopką a na niskich obrotach umnie było 1,5v tam jest bardziej rozbudowany układ kształtowania impulsu niż w simosonowym module, przez co potrzebuje wyższego napięcia i natężenia. dnia Sob 22:16, 11 Cze 2011, w całości zmieniany 2 razy

0,1 to za mało typowy moduł CDI potrzebuje od 0,2v 0,3 ten z Simsona to wiem z doświadczenia ze zapala od niskich wartości napięcia. Czujnik z chińczyka (quada itd) daje 0,5V przy lekkim ruchu kopką a na niskich obrotach umnie było 1,5v tam jest bardziej rozbudowany układ kształtowania impulsu niż w simosonowym module, przez co potrzebuje wyższego napięcia i natężenia.

OK, w takim razie pytanie (proszę się tylko nie śmiać nie jestem elektronikiem).
Czy zastosowanie do wzmocnienia impulsu np tranzystora (i jakiego ewentualnie) do oczekiwany skutek zwiększenia napięcia tego impulsu ?
Można by zastosować układ na np 2 tranzystorach bądź wzmacniaczu operacyjnym i z 0,1v zrobi się więcej Mam badanie wzmacniacza z pracowni i z 0.08V wyciągaliśmy 0,9V, więc nie powinno być problemu, tylko inne rezystory zastosować i gain wzrośnie dnia Sob 22:41, 11 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Więc raczej można by wzmocnić impuls małym kosztem.

Właśnie sobie przeglądam wyprowadzenie modułu chińczyka:
Ignition trigger pulse -> to bym podłączył do impulsatora przez wzmacniacz operacyjny (w module simsona jest to 3) ;
Ground -> to oczywiście dwie masy i je bym podłączył do wejścia 31 ;
To Ignition Coil -> to bym musiał podłączyć do cewki butelkowej i pytanie: Jakie parametry powinna mieć cewka i czy spełnia je cewka od simsona elektronika ?

Kill Switch -> To powinienem zewrzeć z masą gdy chcę wyłączyć silnik ? Jeśli tak to podłączam na wejście 2.
AC Ignition Power -> to zapewne +12V po włączeniu zapłonu. Tu też pytanie, gdyż normalnie simson ma oddzielną cewkę w statorze czy w związku z tym mogę to podłączyć pod tą cewkę czy też pod akumulator (jaki moduł może nieć pobór prądu?) ?
To tak
Cewka od Simsona (ta pod bakiem) może być , AC ignition power cewka zasilająca CDI w Simsonie oryginalnie , jak jej nie ma to cewka zapłonowa przez trafo 12v/230. Przez aku nie można.

Witam
procesor .. robi problemy nie opłaca się projektować dla 1 sztuki po za tym to nie wysilony silnik wystarczy na elementach biernych układ wpływający na przyspieszenie i tak powinno się ono zmieniać w 2T w niewielkim zakresie


zrób ten z obrazka .. nie wiem czy jest u Ciebie cewka podająca wysokie napięcie do zasilania CDI (40-300V) .. jeśli nie to zastosuj transformatorek sieciowy o mocy 4-10W 12/230V do podniesienia napięcia zasilania CDI - oczywiście zasilasz go prądem z uzwojenia podającego napięcie na światła


Zadam pytania do tego schematu jeszcze :
1) Czy zamiast BZW03-c200 można zastosować BZT03-C200 ?
2) Czy rezystorem R5 reguluje się stromość zbocza wyprzedzenia zapłonu czy tylko przesuwa krzywą w czasie ?
3) Które kondensatory mają mieć podwyższone napięcie i jakie ?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • metta16.htw.pl