, Zapłon TCI 6V w motocyklu JAWA CZ 175, 1974r. ďťż

Zapłon TCI 6V w motocyklu JAWA CZ 175, 1974r.

Niszczarka do głowy
Motocykl Jawa CZ 175
model 477,
rok produkcji 1974
zasilanie 6V.

Jeżdząc na oryginalnych platynkach stwierdziłem, że zbyt szybko ulegają one wypaleniu.
Początkowo dołożyłem moduł zapłonowy, który miał powodować, że przez platynki nie będzie płynął duży prąd.
Jest to standardowy układ tranzystorowy.
Nie bedę się rozpisyłał na temat zasady działania, bo w internecie jest dosyć informacji na ten temat.
Poniżej przedstawiam schemat modułu.
Jest to układ przeznaczony do zasilania 12V, jednak po próbach przy 6V wszystko było OK.
Dlatego nie dokonywałem żadnych zmian.



P - platynki
C.Z. - cewka zapłonowa ( sterowana masą )
masa - wiadomo
+12V - plus zasilania, układ działa również przy zasilaniu 6V

Niestety wypalanie nie było jedynym problemem.
Również nosek, który ślizgał się po krzywce był za delikatny i ulegał ścieraniu.
Przez to konieczna była częsta regulacja zapłonu.
Również delikatny luz na wale wpływał na pracę silnika.
Postanowiłem zbudować zapłon, który nie miał by wymienionych wad.

Pierwszym zadaniem była zamiana platynek na jakiś czujnik.
Robiąc porządki w garażu znalazłem stary aparat zapłonowy od seata ibizy.
Miał on zbyt duży luz na tulejkach aby pracować w samochodzie.
Postanowiłem sprawdzić czy nadaje się do mojego celu.



W tym celu został on rozebrany, gdyż potrzebowałem tylko czujnik hallotronowy.

Opis wyprowadzeń czujnika:
Czerwony: zasilanie +6V
Żółty: sygnał sterujący
Niebieski: masa



Element rozdzielający należy wykonać z blachy stalowej, gdyż wykonany z innego materiału nie będzie działał.
Ja wykonałem go z kieszeni od radia samochodowego, gdyż miałem to akurat pod ręką.
Nastęnie został on przykręcony do krzywki.



Cewka została odnitowana od podstawy aparatu zapłonowego.
Mocowanie do prądnicy zostało wykonane na nowo.
Jestem zdania, że szybciej wykonać nowy element niż przerabiać stary.
Myślę że szczegóły konstrukcji są widoczne na zdjęciach.



Film ukazujący działanie mojego zapłonu: http://www.youtube.com/watch?v=0OsPxyAi0ZE&feature=player_embedded


Mam pytanie. Czy mozna bedzie przy pomocy tego schematu zrobic układ zapłonowy do jawy 350 TS?

Jesli dobrze mysle nalezałoby zmienic kształt elementu rozdzielajacego zeby w cyklu jednego obrotu dał iskre co 180 stopni.

Potrzebna byłaby cewka WN np od malucha dajaca na 2 gary iskre na raz

Dobrze mysle? poprawcie mnie koledzy
Oczywiście kolego że można. Ale aby w miarę dobrze wykorzystać potencjał takiego układu należałoby zastosować 12Voltowe zasilanie.
Luknij sobie tutaj:
http://www.zaplon.fora.pl/viewimage.php?i=291.

A jak znajdziesz czas to popatrz tutaj.
http://www.jawacz.pl/elektryka/konkretne-pytanie-na-temat-zamiany-pradnicy-na-alternator/
Może przyjdzie ci coś do głowy. Pozdro. dnia Pon 0:07, 23 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Przeciez JAWA 350 TS ma 12V i alternator


Ok nie zauważyłem ale nie róbmy koledze pires oftopu. Załóż temat albo podepnij się do istniejacego:

http://www.zaplon.fora.pl/konstrukcje-prototypy-udoskonalenia-zamienniki-zaplonow-cdi,58/jawa-350-pomysl-na-uklad-zaplonowy,313.html
Witam .. schemat jest przekombinowany ,,,, tranzystor T2 rezystory w jego bazie i kolektorze są zbędne .. bez tego będzie chodził -- tranzystor na wyjściu też nie musio być 850 praktycznie większość popularnych z kanałem N dużej mocy ( u nas ważniejszy jest prąd natomiast napięcie do jakiego musi wytrzymać tranzystor nie ma tak dużego znaczenia ) dnia Pon 0:10, 23 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz