, Wymiana łożyska główki ramy ďťż

Wymiana łożyska główki ramy

Niszczarka do głowy
Witam, nie będę się zbytnio rozpisywał no ale, w moim zecie padło łożysko w główce ramy, objaw taki że że na szybkich łukach coś ok 180km/h zaczynało bujać ,i tak samo na prostej lecąc ponad 200.W kierownicy dawało się wyczuć punkt środkowy, zakupiłem komplet łożysk 55x35x14 stożkowe, pasują do wiele maszyn m.in. do mniejszego zeta też.
Głównym narzędziem jest młotek i kilka innych podstawowych :
klucz dynamometryczny,nasadowe itp. generalnie jakieś narzędzia trzeba posiadać .Musimy też podnieś przód moto żeby zdjąć lagi z kołem, ja powiesiłem za ramę (wcześniej ściągając bak ). Dobrze jest też nowe bieżnie łożyska dać do zamrażarki łatwiej jest je zamontować,
i na wszelki wypadek opalarka.
zaczynamy
1. ściągamy owiewkę
2.odkręcamy mały stelaż

3.odkręcamy lampę ,na zdjęciu są widoczne śruby.

4.odpinamy wiązkę kabli od licznika i rozpinamy wtyczki od migaczy, odkręcamy duży stelaż

5.odkręcamy przednie zaciski hamulcowe

6.odkręcamy 4 śruby mostka kierownicy i odciągamy maksymalnie do tyłu

7.luzujemy w górnej i dolnej półce śruby i zdejmujemy lagi wraz z kołem

8.odkręcamy główną nakrętkę

9. zdejmujemy górną półkę ( w górnej półce znajduje się stacyjka, ja nie odpinałem jej nie chciało mi się szukać wtyczki, spokojnie przewodów starczy żeby odłożyć na bok )oraz odkręcamy nakrętkę na sztycy i zdejmujemy dolną półkę,widzimy już łożyska


10.kolejności nie ma ja zacząłem od dolnej półki, zdejmujemy bieżnie łożyska ,widać już dokładnie uszkodzenia

11. wbijamy śrubokręt ,2 uderzenia i właśnie prawie je mam ,nie jest to takie proste

zrobiłem tak, delikatnie naciąłem szlifierką jedno uderzenie i samo zeszło

12. pozostało wybicie górnej i dolnej bieżni , ja zacząłem od górnej bo jest najłatwiejsze , do wybicia użyłem stalowego pręta od jakieś zdupczonej drukarki długość ok 30 cm ,ważne żeby to była twarda stal,
sposób wybijania bieżni podany jest w serwisówce , dotyczy tak samo dolnej ,są tam takie charakterystyczne wcięcia ułatwiające wybicie bieżni.

górna bieżnia poszła gładko,przy dolnej trochę się nakurwowałem ale w końcu udało się wybić ( czas na browara )

13.idziemy do zamrażarki i bierzemy schłodzone bieżnie, powinny łatwiej wejść , w razie oporów dobijamy ją z wcześniej zdemontowanej bieżni ,idzie gładko


14.założenie łożyska na sztyce dolnej półki ,delikatnie podgrzewamy i powinno bez większych oporów wejść , w razie potrzeby dobić, do tego celu użyłem starej naciętej bieżni i kawałka rurki metalowej, całość dokładnie smarujemy smarem do łóżysk.

15. wkładamy posmarowane łożysko na górę jak i uszczelniacz ( wcześniej wyczyszczony )

16. wkładamy dolną półkę i całość skręcamy odpowiednim momentem chyba 27Nm

17. sprawdzamy czy wszystko ok, kręcąc w prawo i lewo , powinno chodzić bez oporów. Całość skręcamy w odwrotnej kolejności.
Kulki to są jakieś fioletowe,nie wiem czy to sprawa korozyjna czy przegrzane, no i bieżnia widać dokładnie odbicia od kulek.


po całym zabiegu który pochłonął mi 4h ale kasa zaoszczędzona
Czas na test czy nie za mocno lub luźno dokręcone, w moim przypadku okazało się że za mocno dokręciłem ,zet walił w zakręty jak głupi,wystarczyło troszeczkę poluzować ,
No to teraz mogę pośmigać


Piękny opis z fotkami
Krzysiu,super tutorial
Krzychu.. jaki referat.. he,he..


przyklej

przyklej

Poproś
jak mocno należy dokręcić te 2 nakrętki na sztycy co pomiędzy nimi jest ta podkładka z cienkiej blachy, nie mam klucza denamometrycznego, normalnym kluczem na maksa, czy lekko, czy może ręka na maksa, pierwszy raz coś takiego robiłem więc nie ma doświadczenia
Kupowaliście jakieś konkretne łożyska, bo na allegro są od niecałej stówki do ponad dwóch. Najtańsze JMT wystarczą?

bo na allegro
bo na allegro jest to ostateczna ostateczność, zapytaj w sklepach motoryzacyjnych podaj wymiary i bedziesz wiedział, nie sugeruj się że łożyska mają być do Z-eta !! , patrz na wymiar i bedzie Ok.
No dobra, zatrzymałem się na etapie - z podtoczeniem czy bez?!

Przykładowe łożyska:
http://www.rufus.pl/home/2158-lozysko-32907-bez-podtoczenia-35x55x14-vbf.html
http://www.rufus.pl/home/2159-lozysko-32907-bez-podtoczenia-35x55x14-vbf.html

ps. jeśli to jest podtoczenie na uszczelniacz, to rozumiem, że zwykłe "bez" wystarczy. dnia Sob 20:30, 29 Sie 2015, w całości zmieniany 2 razy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • metta16.htw.pl