,
vespa et2 pali modułyNiszczarka do gĹowy
Witam i na wstępie pozdrawiam wszystkich zakręconych na punkcie zapłonów i elektroniki z nimi związanej.Teraz pokrótce przedstawię problem: u mnie jest zaplon z piaggio zip (opisany w innym poście) i najpierw był chiński moduł ale poległ a ostatnio był ducati energia za 3x większą kasę i tez poległ. Stwierdziłem że zrobię moduł wg.schematu z tej strony ale też poległ i to w sumie najszybciej. Wydaje mi się że to wina zbyt dużego napięcia jakie daje cewka pod magnetem(chociaż z pomiarów wynika,że jest o.k).Przyczyną zakładam że może być nieodpowiednie magneto które mi wysłał gość z allegro bo jak handluje częściami to nie wnika co tam weźmie z półki a jak gdzieś wyczytałem to np w simsonie zmiana magneta na zamiennik powoduje palenie modułów. Ewentualnie uszkodzenie może powodować jeszcze być może fakt że kiedyś ten stator pracował w zipie a jak wiadomo nie jest to demon szybkości a może inna charakterystyka silnika z vespy i jej wysokoobrotowość powoduje powstawanie wyższego prądu( nie wiem -zgaduje) Dodam że powinien tu być cewkomoduł typowy dla włochów czyli 3 wsuwki oznaczone kolorami biały czerwony i zielony plus czarny kabel masy. A pytanie mam takie jak mogę ująć troche prądu z tej cewki bez rozbrajania jej? Czy jakiś opornik, dławik da radę ?
Jeśli tak to jakie wartości elementów zastosować? Co się pali diody tyrystory kondensatory?Jak chcesz mieć moduł czołg to Diody 1n5408 (3A 1000V) Tyrystor BT 151 800 (12A 800V) I kondensator na 630V 1uf, i to wsadź do tego podstawowego modułu. Jeżeli było zmieniane magneto, to istnieje możliwość , że napięcia generowane przez wszystkie cewki są wyższe niż nominał. Miałem taki przypadek w Simsonie. Na starym magnecie zapłon i światła działały słabo. Po wymianie magneta zaczęło palić żarówki. Wg. mnie trzeba zrobić pomiary napięć szczytowych. Nie wiem na ile chcesz się doktoryzować, ale fajnie by było pomierzyć napięcia dla różnych prędkości obrotowych i różnych obciążeń. Wtedy można by dobrać układ ograniczający napięcie. Tak magneto był zmieniane razem ze statorem z oryginału na elementy z piaggio zip ze względu na jak się mi wydawało uproszczenie konstrukcji. Części zamówione z allegro od jednej przypadkowej osoby i nie wiem czy obie pochodzą z tego samego motocykla. Oczywiście napięcia pomierzę tylko potrzebuje wskazówek jak to zrobić bo jestem w tym nieco zielony. Pewnie chodzi o napięcie jakie generuje cewka zasilająca moduł tylko nie wiem czy mam to mierzyć podczas pracy silnika czy może podczas obracania rozrusznikiem a może przy jakiejś danej prędkosći obrotowej i czy cewka ma być podłączona pod moduł czy nie? A i jeszcze takie pytanie czy to że nie mam niczego podłączone pod kable od zasilania świateł może powodować wzrost napięcia na cewce zasilającej moduł? Jeśli chodzi o moduł czołg to poproszę jakiś schemacik do tych elementów bo nie jestem aż tak biegły żeby to samemu rozkminić co czym i gdzie zastąpić Czy masz multimetr? Jaki? Zrób sobie bardzo prosty układzik wg schematu: http://elportal.pl/forum/viewtopic.php?t=10347 Transformatorem ze schematu jest twoja cewka zasilająca CDI. Musisz znaleźć kabel idący do niej. Elementy: D - dioda małej mocy na 630V np. 1N4006 C - kondensator 100n/630V Pomiary należy przeprowadzić na odpiętych wtyczkach - bez podłączenia do modułu - przy wykręconej świecy i kręceniu rozrusznikiem lub kopnikiem. Multimetr ma zakresie pomiaru napięć STAŁYCH (DC) 1000V podłączony w miejsce rezystora RL. Podobny pomiar trzeba przeprowadzić dla impulsatora tylko na niższym zakresie napięcia miernika - 20V. Coś mi to śmierdzi. Znajdź schemat do ZIPa i zamieść. To jest schemat instalacji w vespie et2 bez immo na 99% to taki jak w zipie http://obrazki.elektroda.pl/9533685200_1294404587.jpg Multimetr jakiś mam ale bez żadnych wodotrysków chyba bo kupiony gdzieś na bazarze u Romów albo innych kolorowych niemniej jednak wskazuje podstawowe jednostki jak wolty omy itp. Pomiaru zgodnie z wytycznymi oczywiście dokonam jak tylko zgromadzę elementy do budowy układziku. A propos układziku to ten kondensator to ma być jaki bo są różne (elektrolity itp) ? sonda przystosowana do badania zapłonów .. traktuj to jako wskażnik .. tego typu przystawki są tylko czymś co pozwala z minimalnym błędem mierzyć napięcia występujące w zapłonach .. najlepszy oczywiście jest oscyloskop .... jednak nie jest konieczny do diagnozy i śmiało możesz mierzyć tanim multimetrem z taka przystawka zrobioną z 4 elementów Witam. Bardzo pomysłowe i praktyczne rozwiązanie, zważywszy szczególnie na to, że większość majsterkowiczów nie posiada oscyloskopu . sonda przystosowana do badania zapłonów .. traktuj to jako wskażnik .. tego typu przystawki są tylko czymś co pozwala z minimalnym błędem mierzyć napięcia występujące w zapłonach .. najlepszy oczywiście jest oscyloskop .... jednak nie jest konieczny do diagnozy i śmiało możesz mierzyć tanim multimetrem z taka przystawka zrobioną z 4 elementów Daj schemat tej sondy, proszę. Szczerze mówiąc nie wiem co masz na myśli. bądź łaskaw opisać co i jak. Wg. mnie wystarczy to co napisałem. Czyli dioda i kondensator. Stała czasowa RC przy typowej rezystancji wejściowej miernika 10 Megaohm wynosi : 100n*10Meg = 1s co przy dwóch, trzech pomiarach na sekundę jest trochę za dużo. Jednak przy szacujących pomiarach amplitudy wystarczy. Można dołączyć rezystor 100k równolegle do kondensatora i RC będzie 0k 0.1 s czyli super. yamahin Widać że z elektroniką jesteś na bakier, więc informuję, że przy tych pojemnościach (100n) nie ma kondensatorów elektrolitycznych! Po prostu nie kupisz elektrolita 100n. Przy wymaganym napięciu dopuszczalnym kondensatora 630 V to już w ogóle. Możesz kupić kondensator 10n/630V. Będzie mniejszy. Jeżeli schemat jest Ok, to wynika z niego że jest to klasyczne CDI. Cewka ładująca i impulsator. Obie podłączone jednym końcem do masy, więc nie rozumiem dlaczego układ podstawowy ze strony zplon.pl.tl uległ uszkodzeniu. Coś mi się tu nie zgadza! Zrób pomiary dla cewki ładującej i dla impulsatora. Mierzysz (przez sondę oczywiście!) na zakresie napięć stałych 1000V dla cewki ładującej i 200V dla impulsatora. Jeden wspólny przewód dla sondy i minusa miernika podłączasz do masy silnika, drugi (anoda diody) do kabla białego (cewka ładująca) a później do kabla czerwonego (impulsator). Świeca wykręcona. Wał napędzany rozrusznikiem, potem kopnikiem a w trzeciej wersji wiertarką na największych możliwych do uzyskania obrotów. Wyniki pomiarów zapisz i zamieść na forum. Witam Zastosowany jest w skuterku typowy CDI i jeśli uszkodzeniu uległ już drugi CDI to prawdopodobnie cewka ładowania CDI jest uszkodzona(przewód zielony) .. prawdopodobnie jest przerwana w taki sposób ,ze przerwa pojawia się w czasie pracy i przez to przepięcia przez co pomiar statyczny nie wykazuje uszkodzenia Po pierwsze pomyłka moja w odczytywaniu schematu. Niestety postu nie da się POPRAWIĆ! Napisałem o kablu białym a to jest masa! Ma być kabel fioletowy. To wg. podanego schematu. Motodynamo pisze o kablu zielonym ??? Coś się nie zgadza. yamahin musi podać co ma u siebie, bo jest bałagan myślowy. Motodynamo Napisz proszę o tej sondzie napiec szczytowych. Po miedzy CDI a satorem przewód oznaczony jest jako V czyli w opisie Grun -znaczy zielony co do sondy 4 elementy tak dobrane aby tak przy pomiarach w czasie rozruchu czyli na poziomie 200 RPM jak w czasie pracy przy 6 000 RPM miernik przekłamywał jak najmniej --oczywiście multimetr przełączony na pomiar napięcia stałego-- wartości elementów nie są bardzo istotne jako R3 można użyć 150 K do 270 K podobnie inne elementy mogą różnić się w niewielkim zakresie jeśli akurat nie mamy podanej wartości-- jest to bardziej wskażnik jak przyrząd pomiarowy .. chociaż do badań porównawczych jeśli zbudujemy taka sondę po kilku badaniach stanie się ona precyzyjnym narzędziem -- bo przecież i tak badamy porównawczo przyrządy porównawcze gdzie wynik zmienia się dynamicznie lepiej jest używać wskazówkowego miernika-(multimetr z wyświetlaczem jest lepszy ale do statycznych pomiarów)- jest tego wiele na allegro i nawet nowe chińskie ale akurat tego nie polecam Przy okazji można było by się pokusić o pewien rodzaj testu .. mianowicie zbudować sodę która zapamięta przepięcia ... stany nieustalone ale to temat na inny dział Tak faktycznie jest. Znów sie pomyliłem. Niestety twórca schematu strasznie namieszał z oznaczeniami kabli. Dla niego V to grun - zielony a Vi to violett - filetowy. Konsekwencja idioty. Trudno to nazwać inaczej. Motodynamo. Proszę po raz czwarty o schemat twojej sondy napięcia szczytowego. Piszesz o 4 elementach i R3. Do jakiego schematu się to odnosi????? Używanie mierników wskazówkowych, które stało się dziwna modą , jest wg. mnie w tym wypadku bez sensu. Co te miernik pokaże? Jak interpretować wartość pomiaru? Najbardziej wiarygodna jest wartość szczytowa bo do niej może się naładować kondensator. Zamiast miernika wskazówkowego lepiej zrobić sobie dzielnik zależny od max spodziewanych napięć i podłączyć to na wejście liniowe karty dźwiękowej w komputerze, a najlepiej w laptopie. Karta ma dwa kanały, wiec można obejrzeć synchronizację napięć cewki ładującej i impulsatora. Fajnie by było aby ktoś pokusił się o takie pomiary i zamieścił na forum. Co prawda częstotliwość próbkowania jest mała (max 44kHz) i wejście jest obłożone filtrem górnoprzepustowym (musi przenieść 16 Hz wzwyż) i pewnie dolnoprzepustowym (ok 16kHz), ale dokładność jest olbrzymia (min 16bit) i od razu mamy zapis na dysku. Oczywiście nie zastąpi to oscyloskopu, ale praktycznie każdy ma ten sprzęt w domu. Uploaded with ImageShack.us nie wiem czy teraz widać schemat ?? po wyżej powinien być widoczny .. j Dzięki. Może był widoczny dla ludzi których internet nie jest filtrowany przez IPcopa! Jak jestem w domu to Noproblem. Teraz są trzy schematy! Szczerze mówiąc brak możliwości zamieszczania schematów jest kolejną poważną przeszkodą w solidnej dyskusji. To podpieranie się nietrwałymi serwerami zdjęć jest półśrodkiem i zemści się na nas za jakiś czas. (oby nie tfu,tfu). Motodynamo mógłbyś wytłumaczyć swój schemat. Dlaczego rezystor szeregowy i tak duży kondensator? A zapamiętanie przepięć to trudna sprawa. Są układy sample and hold ale ich pamięć też nie jest wieczna. Witam.Kabelek jest zielony tak jak na schemacie inne to czerwony i biały takie oznaczenia były również na modułach które podpinałem.Zamówiłem elementy do budowy modułu typu "czołg". Powinny dojść po niedzieli.Zamówiłem też diody do budowy tego czegoś do mierzenia napięcia chwilowego ale nie mam jeszcze kondensatora- ciągle szukam. Rozmawiałem dziś ze znajomym poradził mi żebym powrócił do tego statora który był w oryginale (czyli same cewki prądowe i impulsator) i podłączył do tego cewkę z poloneza i moduł. Co o tym myślicie ? [img]http://imageshack.us/photo/my-images/222/img0497gl.jpg/[/img Jaka cewka od Poloneza i jaki moduł? W Polonezach były zapłony bateryjne, czyli zupełnie inne od CDI stosowanych w piździkach. Zapomnij o elementach od Poloneza. Zrób pomiary i nie zdziwiaj. Do oszacowania napięć max wystarczy sonda opisywane przeze mnie, czyli uproszczona wersja sondy motodynamo. Wystarczą elementy D2 i C1 - 10n-100n/400V(ew. 630V). Może być też kondensator zapłonowy od jakiegokolwiek starszego pojazdu. One miały 220n i też są ok. dokonałem pomiarów wg. instrukcji z diodą i kondem z tym że konda założyłem od syreny miflex 0,22uf nie wiem czy taki może być ale innego nie mam ( chętnie odkupie jak by ktoś miał ew. zamienie za części od syreny itp) wyszło mi tak: dla cewki ładowania modułu -kopnik 24 -rozrusznik 33 -wiertarka 63 impulsator: -kopnik 15 -rozrusznik 14 -wiertarka 84 CDI dobrze zabezpieczone przed uszkodzeniem diody zenera możesz zmniejszyć do 170V tyrystor jeśli wstawisz mocniejszy BT151 też zadziała opinie Pana Jack63 już znam a co myślą inni użytkownicy forum na temat założenia modułu z poloneza i cewki? zaznaczam że wcześniej był zapłon bateryjny a stator miał tylko(!) cewki prądowe i impulsator. zastanawiam się nad powrotem do tego starego statora bo jest już czerwiec a ja dalej jestem w głębokiej i ciemnej d..ie i nie mogę pośmigać. szczerze powiem że zaczynam już mieć dość doktoryzowania się z lutowania różnych modułów które działają po 15 minut albo i nie POMOCY!!! Użycie kondensatora zapłonowego jest ok. Sam to proponowałem. Jeszcze jedno pytanie: Czy podczas pomiarów cewka ładująca i impulsator były odłączone od modułu? Jeżeli tak, to napięcia cewki ładującej są zbyt niskie a impulsatora bardzo wysokie. Domyślam się że pomiary były prowadzone na "oryginalnym" statorze od Zipa ? Po dodaniu pewnych informacji zamieniam zdanie. Można wykorzystać zapłon z Poloneza. Czyli moduł (nie pamiętam typu) i cewka niskorezystancyjna i próbować to pożenić z istniejacym impulsatorem. W polonezach z bezstykowym zapłonem też był impulsator w aparacie zapłonowym. Trzeba by dopasować sygnały z istniejącego impulsatora do modułu Poloneza. Czyli przeprowadzić próby. Może trzeba wybrać się na szrot i coś wydłubać??? Zakup nowych elementów uważam za nieopłacalny przy braku pewności że zdziałają. witam. tak moduł był odłączony a stator od zipa . kupiłem na alledrogo moduł i cewkę od poloneza za 16zł czyli niewiele-można kombinować (moduł hybryd) a mam takie pytanko w jakim przedziale napięć powinny się znajdować właściwe napięcia dla impulsatora i cewki ładującej przy tego typu pomiarach? |
Podstrony
|