,
Impuls z czujnika HallaNiszczarka do gĹowy
Witam,
Mam dwa pytania : 1) Jak wygląda impuls z czujnika Halla takiego : Czy zastosowanie zapłonu, który bierze normalnie impuls z takiego czujnika wymagać będzie jakiejś przeróbki (jakiej?) jeśli hciałbym go zaadoptować do Simsona (zwykły impulsator) ? 2) Czy ktoś z forum ma doświadczenie (budował już TCI) wykorzystując IRGB14c40l ? Jakie doświadczenia ? Przede wszystkim Hall wymaga zasilania prądem stałym jego wewnętrznych obwodów. Masz napisane w pierwszej linii 3.5-25V. Z reguły wyjściem jest tranzystor z tzw. open collector. Masz do dyspozycji tranzystor z wyprowadzonym kolektorem. Reszta układu daje na bazę tego tranzystora impulsy włączające sterowane polem magnetycznym. Często wewnątrz jest zabudowany przerzutnik Schmitta aby zwiększyć stromość zboczy impulsów przełączających. Max prąd kolektora to 40 mA. Trzeba uważać aby go nie przekroczyć! Ogólnie działa to jak przełącznik małego prądu wyzwalany poziomem pola magnetycznego. Hall, który przedstawiłeś ma różne "odstępy - 2,4,6 mT" między załączeniem a wyłączeniem. Lepiej brać takie wersje które maja większą histerezę Do Simsona to to się nie nadaje - wymaga zasilania. Nic nie generuje w przeciwieństwie do impulsatora indukcyjnego. Natomiast jest idealny w połączeniu z opisanym tranzystorem w układzie TCI. Sam ma ok. 90 szt. Hall'i, które pięknie się sprawdzały w ETZ. Tranzystor IGBT bardzo ciekawy! Ile kosztuje? Jak wszystkie tranzystory z izolowaną bramką (MOSFET i IGBT) ma jedną wadę: spore napięcie konieczne do pełnego otwarcia - ok 3-5V w zależności od "wymaganego" prądu. Na pewno jest lepszy od MOSFETa bo ma całe mnóstwo zabezpieczeń i jest "celowany" do zapłonów. Prawdopodobnie takie lub podobne są stosowane w nowoczesnych układach zapłonowych samochodów. dnia Nie 10:39, 04 Gru 2011, w całości zmieniany 2 razy Witam, IGBT kosztuje niecałe 10 zł. Chyba nie do końca zostałem zrozumiany jeśli chodzi o czujnik Hall-a. Normalnie ten moduł zapłonu jest wzbudzany impulsem z czujnika Halla (nie znam niestety parametrów impulsu). Chciałbym ten moduł pobudzić do działania impulsatorem zamontowanym w simsonie (którego impulsy mogę zmierzyć i raczej za pośrednictwem jakiegoś układu dopasować do wymagań tego modułu zapłonowego. faktycznie mój błąd. Odwróciłem twoją intencję do góry nogami. Sorry. Jednak ty nie przeczytałeś dokładnie lub nie zrozumiałeś mojego wyjaśnienia na temat Halla. Hall nie daje żadnego impulsu! On działa podobnie jak przerywacz mechaniczny zapłonu tradycyjnego sterowany krzywką (jak w Jawie, MZ), czyli załącza i wyłącza prąd w obwodzie. Prądy załączane są malutkie. Dlatego potrzebny moduł. Impulsator Simsona generuje impuls napięciowy (działa trochę jak prądnica). Najczęściej jest to coś przypominającego jeden okres sinusoidy w pobliżu punktu zapłonu na obrót wału. Nie zasterujesz nim bezpośrednio modułu TCI do jakiego Hall jest przystosowany. Tego typu impulsatory sa przystosowane tylko do CDI! To zupełnie inna koncepcja zapłonu. Poczytaj najpierw coś na ten temat. W Simsonie zastosowanie TCI mija ise z celem. "Za mało" prądu stałego! A jezeli już, to lepszy jest stary przerywacz mechaniczny, Daje jakiś czas zwarcia (oby nie za krótki) i rozwiera sie w punkcie zapłonu. Wg. mnie daj sobie spokój z tym modułem TCI i zrób/zostań przy CDI. Co do CDI zamiast TCI mnie przekonałeś. . Nadal jednak zostaje kwestia jak wykonać układ który z impulsu impulsatora poda na moduł prąd/napięcie jakie podał by czujnik Halla. Przecież istnieją przetworniki AC-DC które to raczej powinny zrealizować. Problem w tym, że nadal nie wiem co taki Hall podaje i w jakiej postaci . Chyba nie czytasz dokładnie. Hall nie daje żadnego impulsu! Działa tylko jak przerywacz do małych (25-40 mA) prądów stałych. Czyli napięcie na jego końcówce wyjściowej zmienia się stromo od prawie zera dla "dużego pola magnetycznego do napięcia zasilania dla małego pola magnetycznego. Hall musi współpracować z jakimś modułem wzmacniająco wykonawczym. Nie wiem w jakim silniku chcesz zastosować Halla czy co innego. Pisałeś coś o Simsonie. W piździkach nie ma sensu stosowanie zapłonów TCI! Te ostatnie dają wspaniałą długotrwałą iskrę, ale wymagają sporo prądu ze źródła o napięciu stałym. W Simsonie ( a szczególnie starym) prądnica ma malutką moc. Daje napięcia przemienne i o dużej zmienności w zależności od obrotów silnika. Każda przemiana z napięcia przemiennego na stałe prowadzi do sporych strat mocy. Straty są tym większe im większe prądy są wymagane. Dlatego w małych pojazdach stosuje się CDI zasilane z cewki o dużej liczbie zwojów dającej "u źródła" duże napięcie ładujące kondensator modułu. Nie ma co kopać się z koniem i próbować instalować TCI do Simsona. Jak o niego ci chodzi, to napraw istniejącą cewkę ładującą (przewiń) i zrób sobie moduł wg. wskazówek ze strony zaplon.pl.tl. Impulsator masz chyba dobry. Z resztą on rzadko się psuł. Zapomnij o Hall'u i TCI. Ich użycie ma sens w motocyklach o mocnej prądnicy - ponad 200W. dnia Wto 12:59, 06 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz |
Podstrony
|