, ku przestrodze - mierzcie cisnienie :) 

ku przestrodze - mierzcie cisnienie :)

Niszczarka do głowy
Kolezanki i Koledzy
Mierzcie cisnienie w oponach! Jak najczesciej, szczegolnie gdy zmieniaja sie warunki pogodowe lub geograficzne. Sprawa niby oczywista, ale jak ja sie dzis bardzo zdziwilem....
No dobra, od poczatku. Tuz przed majowka zrobilem sobie wyprawe na gorskie sciezki czech i slowacji. Trasa Warszawa-Wis³a przebieg³a ekspresowo, na drugi dzieñ postanowi³em sprawdziæ ci¶nienie w oponach coby polatac jakos zwawiej po zakretach, ktorych w gorach nie brakuje. Temperatura +18, cisnienie przod 2.4, cisnienie tyl 2.8. Schodzic nizej nie bylo sensu, bo pogoda deszczowa etc. Jazda po gorach rewelacyjna, ale nie o tym mowa. Po 3 dniach wrocilem do Warszawy, po miescie jezdzilo mi sie przedziwnie. Motor ani nie prowadzil sie przyjemnie, ani wyczuwalnie ani precyzyjnie. Stwierdzilem, ze moze jestem przemeczony czy cos... Jade dzis Wislostrada, luk przy wiadukcie przy pl.Wilsona, normalnei do pokonania z niezla predkoscia u mnie przy 130 afera, motocyklem rzuca na lewo i prawo, trudno go utrzymac w pasie jezdni. Zajechalem wiec na stacje sprawdzic cisnienie. Efekt: przod 3.0, tyl 3,5, pogoda jaka jest kazdy widzi.

Zatem reasumujac, mierzyc cisnienie w oponach jak najczesciej, bo przy zbyt duzej roznicy wzgledem cisnienia pozadanego motocykl prowadzi sie chaotycznie lub wcale i mozna latwo zaliczyc packe. Ja po ustawieniu prawidlowego odzyskalem ponownie radosc z jazdy

pozdro

ps.
inna sprawa to dokladnosc manometrow na stacjach...


No to mocno skoczy³o Ci w górê. ¯eby unikn±æ takich drastycznych skoków w przysz³o¶ci polecam azot, zachowuje siê bardziej stabilnie, nie zmienia objêto¶ci podczas ró¿nic temperatur przez co ci¶nienie tak nie skacze
azot azot jeszcze raz azot i bedzie juz dobrze
A jaki gaz stanowi ok 78% w skladzie powietrza i ile jestes w stanie wtloczyc azotu w ta opone? dnia Wto 18:58, 10 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz



A jaki gaz stanowi ok 78% w skladzie powietrza i ile jestes w stanie wtloczyc azotu w ta opone?
poza tym w moto zbyt czêsto reguluje siê ci¶nienie ¿eby bawiæ siê w azot, bo przeciez nie bêdziecie za ka¿dym razem lataæ do wulkanizatora...
??????????????????????????????????????????

Taka ró¿nica wyst±pi³a na 100% ze wzglêdu na b³êdne odczyty ci¶nieniomierza. Ci¶nienie w ko³ach siê a¿ tak nie zmieni.
Mo¿e spa¶æ, ale nie wzro¶nie o 0,5 Bara.

Mo¿na to ³atwo sprawdziæ podje¿d¿aj±c jednego dnia na kilka stacji. Zobaczycie, ¿e odczyty bêd± ró¿ne.
Czego by nie mieæ w oponach to wniosek locdoga jest jak najbardziej s³uszny i w³a¶ciwy. O ci¶nienie trzeba dbaæ.
No a azot...Wiecie no, warto, nie warto - ka¿dego indywidualna ocena i decyzja. Ja siê nie upieram
Jednak niezaprzeczalnie stosuje siê czysty azot do pompowania kó³ i ten fakt ma tam jakie¶ zalety.
Ot przyk³adowy link jakby kogo¶ to zainteresowa³o jednak:
http://www.netcar.pl/x_C_X__P_SAS__P2_4736.html dnia Wto 21:56, 10 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
ja tez musze sprawdzic bo cieplej sie zrobilo a ja pompuje prawie max jak bylo chlodniej
Zreszta cisnienie w oponach ma wynosic o ile dobrze pamietam 2,5 z przodu, 2,9 z tylu na zimno. Cisnienie moze sie roznic przy roznych temperaturach ogumienia wiec tez ten pomiar trzeba brac nieco przez palce, co nie zmienia faktu ze roznica 0.5 bara to duuuzo i jest to nieco dziwne. Wydaje mi sie cos moze za duzo podpompowales bo manometr moze cos zle wskazal. jak dla mnie za duza roznica zeby to zwalac na zmiane cisnienia atmosferycznego.
imho jak najbardziej 0.5 bara moze wystapic biorac pod uwage roznice w w.n.p.m, roznice w cisnieniu atmosferycznym i temperaturze. Cisnienie nominalne opony w Z750 to 2.5 przod i 2.9 tyl - ono nie powinno byc przekroczone wlasnie na goracej oponie wg mnie. Tak tez wynika z obserwacji - po zaladowaniu nominalnego przy nizszej temperaturze tj. rano na zimnej gumie, motocykl prowadzi sie w zakretach jak g*wno po rozgrzaniu opon. Generalnie na zabawy typu tory gokartowe wole miec 0.2 bara mniej niz wiecej, bo po rozgrzaniu, co na tego typu odcinku nastepuje blyskawicznie akurat dobijam do nominalnego i jest perfect. Majac zreszta jakies wyczucie motocykla te roznice da sie wylapac organoleptycznie.
Azot to jest bajka z cyku "magnetyzery i dodatki do paliwa", a co do "wskazan" manometrow na stacjach to zawsze jestem bardzo ostrozny, jednak tym razem roznica byla tak kolosalnie odczuwalna, ze az sam sie zaskoczylem. Dlatego napisalem ten temat
Warto miec swoj, skalibrowany manometr.

Apropos tego co napisa³ W±ski, ci¶nienie atmosferyczne owszem, ale do tego dochodzi tempretaruta i w.n.m.p - dla Warszawy srednio 80, dla Wisly ok 430 i moze st±d ten galimatias

I na koniec drobna dygresja w temacie opon 2skladnikowych - po tej wycieczce opony roadsmart2 - 2skladnikowe dorobily sie zauwazalnego placka na srodku po przebiegu lacznym ok 2200km. Pozostawie to bez komentarza. Ponizej bonusowa fotka z wycieczki

dnia Wto 23:52, 10 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 5 razy
locdog to ile Ty pompujesz na zimna gume? 0.2 mniej niz powinienes? W serwisowce jest podane ze 2,5 przod 2,9 tyl na zimno. Ja mam tyle i po rozgrzaniu moto jezdzi elegancko
a ja mam taki sam kask jak ty

ktos z wami autem jeszcze jechal, czy to z fotoradaru?? dnia ¦ro 12:41, 11 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Mnie uczyli, ze opona pracuje optymalnie przy cisnieniu nominalnym, wiec ono powinno byc sprawdzane w momencie gdy opona ma temperature robocza. Jest w tym jakas logika - pompujac rano przy +16 cisnienie nominalne, a pozniej jezdzac przy +26, gdzie temp asfaltu bedzie miala +40 albo wiecej cisnienie w oponie bedzie znacznie roznic sie od nominalnego, zatem opona nie bedzie pracowac optymalnie.
A instrukcja jest glownie po to, zeby chronic producenta przed odpowiedzialnoscia i dostarczyc ogolnej informacji dla ludzi, ktorzy nie chca sie w temat za specjalnie wglebiac. Do ostrego wiknlowania, tj. gymkhana, o ktorej na forum bylo wspominane w ogole wolalbym miec 0.2 mniej od nominalu niz 0.3 wiecej. Jak to mowia, rozni ludzie rozne potrzeby rozne zestawy Panvitan.
Zawsze mozna sprawdzic samemu, jak motocykl zachowuje sie w zakretach przy 2.7/3.1 (czyli cisnienie na rozgrzanej oponie, po napompowaniu nominalnego na zimnej) a jak przy ustaleniu nominalnego na goracej gumie czy przy 0.1 bara mniejszym.

ps.
@jabloniec
hehe no mam nadzieje, ze z fotoradaru nic nie przyjdzie, bo tablice mam montowana fabrycznie, ale licze na to, ze nigdzie nie bylo radarow robiacych zdjecia od tylu. Fotka robiona z samochodu. Wycieczka narodzila sie na spontanie, jechalem ja, kolega na ER6n i 2 kumpli samochodem i dzieki temu mam sporo fotek z jazdy.
bonus z wycieczki nr2:


ps2.
sorry za oftopic dnia ¦ro 13:03, 11 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
911?

911?
chyba boxter
brawo sebasbox, boster s
z ciekawostek, lapalismy sie przy roznych predkosciach i zet pola nie oddaje. Kawa przyspiesza w przedziale 160~215 minimalnie lepiej od samochodu, co uwazam jest niezlym sukcesem przy 106 seryjnych konikach i braku owiewek. Przy nizszych predkosciach oczywiscie motocykl ma wieksza przewage, choc Zet demonem predkosci nie jest
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • metta16.htw.pl