, Dynamiczna regulacja zapłonu w silniku dwusuwowym ďťż

Dynamiczna regulacja zapłonu w silniku dwusuwowym

Niszczarka do głowy
Witam !

Posiadam rower z silnikiem wspomagającym - Sachs model 301. Tego typu rowery dopiero zaczynają być popularne w naszym kraju. Na Zachodzie, szczególnie w Holandii i w Niemczech są za to bardzo popularne. W zależności od miejsca np. w Niemczech, ze względu na tamte prawodawstwo drogowe, rowery mają ograniczoną fabrycznie maksymalną prędkość do ok. 20km/h.
Sachs 301 jest to silnik dwusuwowy ze stałym kątem wyprzedzenia zapłonu. Sterowaniem wytwarzania iskry zajmuje się dedykowany moduł. Jak piszą na różnych forach, to właśnie wspomniany moduł ze względu na stały kąt zapłonu, przy obrotach, gdy prędkość jazdy dochodzi do maksymalnej, zaczyna niewystarczająco dobrze sterować zapłonem, co w efekcie powoduje, że silnik się dławi, "krztusi". To skutecznie ogranicza również prędkość - a więc i powoduje spełnienie narodowych norm. Są przedstawiane różne próby ingerencji w sam moduł.
Jednak pomyślałem, że może by spróbować innego rozwiązania modułu dla tego silnika - ze zmiennym dostosowanym do niego układem sterowania zapłonem. Jak zauważyłem próby projektowania takiego układu już na tym forum były opisywane.
Mi jednak brak informacji czysto eksploatacyjnych dla tego modelu silnika. Oczywiście dotyczy to mapy zapłonu, czyli wielkości kąta wyprzedzenia/opóźnienia zapłonu w funkcji obrotów silnika. Jeszcze lepiej, gdyby były dodatkowe informacje, jak to się ma też w funkcji zmian temperatury silnika.

Może ktoś z Państwa przerabiał już ten temat i może się taką wiedzą podzielić.

Proszę o pomoc.

Pozdrawiam !

POINT


Daj jakieś fotki tego (roweru?) zapłonu , jaką to ma pojemność itd.
Witam !

Tutaj są dane silnika :
http://www.spartamet.org/english/e_motorspecs.html
Tutaj wszelkie rysunki złożeniowe:
http://www.spartamet.org/english/e_tekening.html

Pozdrawiam !

POINT
Dobrze by było jak byś wrzucił od siebie jakąś fotkę modułu itd.....


Witam !

Dziękuję za zainteresowanie !
Z całym szacunkiem Kolego Dawidzie, ale nie mam póki co czym zrobić zdjęć, więc by podjęty przeze mnie temat nie pozostawał bez odpowiedzi, podałem powyższe linki, by zobrazować o co chodzi. Zapewniam, że to nie jest forma lekceważenia Pana.
Przepraszam, ale również z powyższego powodu podam link i do tego, co teraz Pan oczekuje.
Mój rower wygląda identycznie jak ten z australijskiej strony :
http://moped.com.au/JPG/Greensachs.jpg
Natomiast moduł :
http://www.ebay.de/itm/NEU-Saxonette-Spartamet-Sachs-Sparta-CDI-Zundeinheit-/260872656411?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cbd38d61b
Dodam, że podejmowane są próby modyfikacji tych modułów poprzez nawiercenie obudowy w określonym miejscu, by zniszczyć wewnętrzne połączenie, co ma owocować zwiększeniem obrotów silnika.
Jednak i tak pozostaje dalej sytuacja z silnikiem, który ma zapłon ze stałym kątem wyprzedzenia. Ja myślę o rozwiązaniu dającym możliwość zmiany kąta zapłonu przy różnych prędkościach obrotowych silnika. Dlatego niezbędne są dla mnie opisane poprzednio charakterystyki dynamiczne tego silnika.
A może ktoś podpowie jak takie charakterystyki zdjąć?

Proszę o dalsze zainteresowanie

POINT
W tak małym dwusuwie (30ccm) wystarczy dorobić zwykły moduł i przestawić pkt zapłonu, ma Pan jak zmierzyć gdzie on teraz występuje (ile mm przed gmp) ?
Witam

Tego typu silniczki popularne są w PL dawno ale..
nie jest to rozwiązanie idealne akurat w 301 napęd przekazywany jest bezpośrednio na piastę plus zintegrowane hamulce wielki plus !
Silnik 2T czyli kąt wyprzedzenia zależny w dużym stopniu od dyfuzora.. filtra powietrza i temperatury ... ( w silnikach wyczynowych .. podawane jest nawet ciśnienie powietrza atmosferycznego przy strojeniu gażnika... )
Pytanie; czy istnieje możliwość mechanicznego przestawiania zapłonu w czasie pracy silnika ?
Witam !

Dziękuję za zainteresowanie !
Nie, nie ! Szanowny Kolego krokodyl. Mam zamiar zaprojektować inny niż fabryczny moduł sterujący zapłonem dla tego silniczka. Rzeczywiście w mechanicznych rozwiązaniach nie wyobrażam sobie zmieniać kąt zapłonu podczas pracy silnika. To już pozostawiam dla hardcore'owców. Myślę o przyspieszanym lub opóźnianym momencie sterowania cewki wysokiego napięcia a więc i wytwarzanej iskry, by w ten sposób to osiągnąć. Jednak mój całkowity brak wiedzy na temat optymalnych ustawień kąta zapłonu w zależności od obrotów dla tego silnika spowodował powstanie tego tematu. Wspomniana choćby temperatura silnika też może być przecież uwzględniona w pracy takiego sterownika. Głównym wyzwaniem mechanicznym będzie właściwe i solidne zaopatrzenie silnika choćby w czujnik obrotów i czujnik temperatury. Wówczas uzyskane z nich sygnały - już elektryczne posłużą sterownikowi za informacje by zdecydować jaki optymalny kąt zapłonu ustawić w tym danym momencie. Nad wszystkim będzie czuwał mikroprocesor i na bieżąco analizował sygnały wejściowe przychodzące do sterownika, wypracowując sygnały dla wytworzenia iskry.
Są też i zupełnie inne zapatrywania na ten temat, jak choćby to, co zasugerował Kolega Dawid, że w tego typu silnikach nie warto/nie opłacalne jest dawanie zapłonu ze zmiennym kątem wyprzedzenia.
Proszę o dalsze opinie i sugestie wszystkich zainteresowanych.

Dziękuję !

Kolego Dawidzie - nie zmierzyłem jeszcze tego, jednak zrobię to jak tylko znajdę chwilę na tego typu prace - ...Święta za pasem... .

Pozdrawiam !

POINT
Teraz pytanie skąd energia do zasilania zapłonu -minimum 10 W ? z rozwiązaniem jak na schemacie zamieszczonym do 301 pracują piły spalinowe kosiarki i czasami proste skuterki .... czy brane pod uwagę jest zastosowanie (adoptowanie) innego magneta i statora ???
Witam !

1. Zasilanie sterownika będzie z akumulatora rozruchowego. Ten rower/silniczek ma rozrusznik elektryczny. Jednak jak myślę, tak duża moc nie będzie potrzebna. Potrzeba tylko zasilania dla układu z mikroprocesorem, dla którego moc zasilania jest pomijalnie mała. Obecne technologie dają możliwość do "zejścia" z poborem prądu dla takiego układu do kilku, kilkunastu miliamperów.
2. Nie widzę potrzeby aż takich przeróbek. Należy zamocować przy wale silnika czujnik indukcyjny lub Halla, dla pomiaru prędkości obrotowej silnika oraz umieścić przy cylindrze czujnik temperatury.

Pozdrawiam !

POINT
Na początek cewkomoduł z chińczyka 4t on ma zmianie wyprzedzenia zapłonu o ok 10* do 4000 rpm.
ok .. CDI załóżmy 20 mA ( dla PIC przy częstotliwości zegara 16 MHz to minimum )
Energia iskry przy większych częstotliwościach .. iskra wytwarzana w oddzielnej cewce WN czy wykorzystamy istniejący układ ?
Jeśli istniejący to ok ... ale jeśli przetwornica to 10W ! chyba ,że zastosujemy inne magneto i stator to problem mamy prawie rozwiązany
Dokładnie tak, Kolego krokodyl ! Chcę jak najmniej ingerować w istniejące rozwiązania. Tak więc zamieniam istniejący moduł - nowym. Pozostaje cewka, jednak jej sterowanie przejmie planowany sterownik. Przybędzie tylko trochę przewodów od czujników i zasilania. Reszta bez zmian.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • metta16.htw.pl